Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

fredag 9. mars 2018

I uke 9 så var jeg utplassert hos Eidskog dyreklinikk, under oppholdet så fulgte jeg en veterinær og jeg var med som en assistent. Jeg valgte å være utplassert hos en veterinær fordi jeg vil se nærmere på yrket er og hvordan en veterinær/assistent jobber. Der jeg var utplassert jobbet det to veterinærer og tre assistenter. 

Når man jobber som en veterinær så kan jeg si at ingen dager er like, selv om Eidskog dyreklinikk er en liten klinikk så er det ganske mange folk som er innom. I denne jobben så må man trives med å jobbe med dyr, ha omsorg for både dyr og mennesker, være salgs villig og håndtere både mennesker og dyr. 
Jeg har tenkt å fortelle litt om den ene dagen jeg var utplassert som en veterinær. 

Jeg begynte dagen med å bli kjent med dem som jobber der og hvordan bygningen var organisert med de forskjellige rommene der undersøkelsene og operasjonene foregikk.
Første oppgaven jeg fikk var å rydde og stable for til katter og hunder på lagret og sette ut det som manglet av for i butikken.
Jeg fikk også være med på å sette vaksiner på både katter og hunder den dagen.
Senere på dagen så var jeg med på en liten operasjon som gikk ut på å fjerne en vorte som satt nede på høyre beinet til en hund. Min oppgave under operasjonen var å være med på å assistere og gi veterinæren det utstyret dem trengte.Hunden ble bedøvet og sovnet ned og vorten ble fjernet og mens hunden var bedøvet så ønsket også eier en kloklipp så det ble også gjort. Ører og munn ble også sjekket mens den var bedøvet. Da operasjonen var ferdig så fikk jeg som oppgave å passe på hunden til våknet. Da et dyr blir bedøvet så synker kroppstemperaturen så det er veldig viktig at dem har det varmt og godt. Jeg passet også på så hunden ikke spydde eller gjorde på seg.
Så kom det inn en hund som skulle ta røntgen fordi den haltet, vi kunne ikke se på røntgen bildene at det var noe synlig, men som veterinæren så hunden begynte å bli gammel så musklene blir stive.
her ser vi røntgenbildet som ble tatt av hunden som haltet.

Det er veldig viktig at alt av utstyret er sterilisert så jeg fikk også som oppgave på slutten av dagen å pakke ned og sterilisere utstyr som brukes under operasjon og tannrens.
Da pakket jeg ned forskjellige verktøy og kompressorer (stoppe blødninger) som da man hadde i en pakke som ble lagt inn i en maskin som da steriliserte utstyre. De ble satt under høyt trykk og temperatur som da dreper alle bakterier.   
her ser vi maskinen som dem bruker til å sterilisere utstyret dem bruker.
 Jeg trivdes veldig godt på denne utplasseringen, ingen dager var like og det var utrolig spennende å få se og være med på hvordan en veterinær jobber. Etter denne uken så har jeg fått et stort innblikk i hvordan det er og jobbe som en veterinær og hvor spennende dette yrket er. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar