Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

mandag 14. mars 2016

Utplassering hos Eidskog Dyreklinikk

I uke 9 var jeg på utplassering hos Eidskog dyreklinikk, under sjefsveterinær Kari-Anne Inngjerd. Jeg var nysgjerrig på veterinæryrket, da jeg vurderer å utdanne meg som veterinær, så målet for denne uken var å finne ut om veterinær var en fremtid for meg.

Først skal det sies at dette var en utrolig morsom og innholdsrik uke. Jeg lærte så ufattelig mye da det gjelder dyr og deres helse. De jeg jobbet sammen med, Kari-Anne og assistenten hennes Lotte var begge veldig snille mot meg og viste meg rundt på klinikken og lærte meg nye ting hver dag.

Jeg fikk ta del i alle behandlingene som skjedde gjennom uken. Vi behandlet tannstein, tok røntgen, ultralyd, mye vaksine, ormekur og kloklipp, generelle helsesjekker, id merking av valper. Blodprøver, urinprøver, stoffprøver osv. De mer spesielle behandlingene var kastrering, avliving, og tannsteinfjerning. På de tre siste behandlingene blir dyret kraftig dopet ned med først lokalbedøvelse, så narkose. Dette gjør det enklere å jobbe med dyrene.

Alt sammen var ganske så morsomt, bortsett fra avlivingen. Det var ikke noe gøy å se eiere som kom med dyrene sine, som de hadde hatt i mange år. En person kom med en 19 år gammel katt. Han/henne bare braste i gråt og løp ut døren. Det er veldig forståelig. Det er vanskelig å forstå for eiere som har hatt dyrene sine i flere år, vokst forhold til dem som de skulle vært barna deres, at de faktisk dør. Men det er en del av jobben. Sånn er det bare.

Til en litt gladere del av jobben, følte man at man ble veldig satt pris på som veterinær, både av eiere og dyr. De satte pris på at vennlige mennesker stilte opp for dem da helsa trengte en liten reparasjon. Så veterinæryrket følte jeg var ett veldig givende yrke, men også ett der du måtte gi mye selv i forhold til lite pauser, hardt arbeid, og ikke den beste lønna i forhold til arbeidstid og arbeid utført.

Jeg er veldig på gjerdet da det gjelder det å bli veterinær. Det var veldig morsomt, men samtidig slitsomt fysisk og psykisk. Lønna er ikke den beste, men du gjør ett arbeid som gleder så mange mennesker, og ikke minst dyr. Vi får se hva framtiden bringer.


Av William Stolt



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar