Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

torsdag 15. oktober 2015

VM i skogtori og Ekologi – Eventyret mitt til Russland

Jeg har nå kommet hjem fra mitt livs største eventyr – VM i Russland. Dette har vært en utrolig opplevelse. Jeg har sett så mye, smakt så mye, møtt så mange herlige mennesker fra hele verden, fått delta i ett verdensmesterskap og masse mer på bare 1 uke. Nå skal jeg fortelle litt generelt fra turen og så fortelle om de beste minnene jeg hadde fra denne turen!


Bilde av hallen der vi satt og holdt alle presentasjonene. Legg merke til alle lysene, silken overalt og de velkledde russerne, fikk veldig inntrykk gjennom hele turen at russerne skulle vise seg fra sin fineste side.

Jeg deltok i “The international youth forestry contest 2015”. Dette er en konkurranse som holdes hvert år I Russland der mennesker i fra hele verden på en alder mellom 14 og 23 år møtes og dele kunnskapen sin og legger fram prosjekter og forskning for en jury. I år var det litt over 30 land som deltok i årets konkurranse. konkurransen går ut på å levere ett skriftlig arbeid, for så å presentere arbeidet ditt til en jury i 10 min, alt på engelsk eller russisk. Det var mye forskjellig som ble presentert: Naturreservat for sommerfugler, forskning på vokstraten av brasiliansk eucalyptus, hvilken mengde av kull i plantejorden som gjøt at planter vokser mest effektiv i Sør Korea og mye mer.

Med tanke på konkurransen, ble det ikke noen pallplass, men tror ikke det ble en alt for dårlig plassering heller. De sa ikke opp de andre plasseringene, men er da fornøyd med egne prestasjoner. 

Det som jeg husker best fra denne turen, og som jeg verdsetter mest, er alle de utrolige menneskene jeg har møtt fra hele verden. Vitor og Laura fra Brazil, Sol fra Argentina, Phil og Ji-yeon fra Sør Korea, Gulrukh fra Usbekistan, Hafiz, fosfod og svoev fra Tasjikistan, Ancutza fra Romania og mange flere fantastiske mennesker. Vi lo sammen og hadde det gøy, diskuterte samfunnsproblemer i landene våre, politikk og velferd. Det var veldig interessant å høre hvordan de hadde det i sine land og hvordan dem bodde i forhold til meg.

Mange av menneskene jeg møtte på eventyret mitt og som jeg nå er så heldig og kan kalle venner for livet fra hele verden. Har lovt flere av dem at når jeg blir eldre skal jeg komme å besøke dem i landene sine, og de skal komme til meg og Norge – Jeg er i midten i bildet med den blå genseren, det bredeste smilet og peacetegnet med ene hånda.

Jeg gjorde så mange forskjellige ting da jeg var i Russland. Hver kveld var det sosiale aktiviteter som fant sted. Dansing og lek, lagkonkurranser, fotball, diskotek og quiz var noe av det som ble gjort. Alt dette var veldig morsomt, men må si fotballen var garantert det morsomste. Fotball er en verdenssport, noe alle forstår, så samspillet vi hadde på banen var virkelig gøy.

Meg og en av de nye vennen mine, Phil fra Sør Korea

En par turer til Moskva for å se seg rundt tok jeg meg å. jeg var så heldig at reisefølget mitt, Gerd Inger, hadde en bekjent som bodde i Moskva som kunne vise oss rundt. Da kjørte vi metro’en som gikk under bakken som førte oss til sentrum av Moskva, så på den største og fineste kirken i hele Russland og det kjente Red Square og Kremlinen som sto der oppe. Vi avsluttet sightseeingen i Moskva med besøk på en ukrainsk resturant som var gjemt veldig godt inni en blindgate. Her ble vi servert nydelig mat og god drikke.


Her er ett bilde av Kremlinen om natten i Moskva. En utrolig vakker bygning som er en kirke

En av de morsomste opplevelsene fra denne turen var å gå på det lokale markedet like ved hotellet vårt i Moskva. Der fikk man virkelig bre over seg med den russiske kulturen: ulveskinn som ble solgt, fungerende Makarov 9mm pistol og AK-47 som en solgte og alt det andre typiske russiske: pelslua, lommelerka, de trefigurene med mindre figurer inni og masse mer.


Katolsk kristendomkirke – Denne var såpass fancy, at hele taket var belagt i 18 karats gull inkludert toppene!


Alt i alt var dette en helt utrolig tur. Jeg tror aldri jeg har vært på ett så fantastisk eventyr. Jeg vil takke alle de som hjalp meg gjennom hele reisen og motiverte meg til å delta i NM og så VM, men spesielt Mamma og Papppa. 

Takk for alt! - William Stolt


Sorry Gerd Inger, jeg måtte bare! - Gerd Inger var reisefølget mitt som skrev og tok bilder som ble sendt til media i Norge













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar