Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

søndag 4. oktober 2015

Elgjakt med løshund i Meråker

Fra 25.09 – 01.10 var pappa, en kompis av han, Harald, og jeg på Elgjakt i Meråker i Nord-Trøndelag. Vi dro oppover med fire elghunder, to gråhunder og to jämthunder. Alle fire hundene blir brukt som løshunder.

Det har vært en fin uke, til tross for en del motgang og uflaks. Vi har hatt problemer med at E14 lå nederst i terrenget vårt og at de fleste av elgene vi var borti ville over i sjøen på andre siden av veien. Ettersom E14 er en veldig trafikkert vei, hadde vi hjertet i halsen flere ganger for at hundene skulle bli påkjørt. Vi passet godt på, så det gikk heldigvis bra. Med jämthundene våre, var vi borti elg og/eller hadde los alle dagene utenom en dag, så hundene skal vi virkelig ikke klage på.


28. september. 2015 viste seg å være en dato jeg aldri kommer til å glemme. Denne dagen var det eldste hunden vår, Emil på 5.5 år, som ble sluppet. Han tok en søksrunde, og på andre søksrunde han skulle ta, fant han en elg som ikke ville stå. Han fulgte etter elgen 16km før han fikk den til å stoppe. Pappa og jeg var ca. 3.km unna når han fikk den til å stå, så vi hadde en stubb foran oss å gå i bløtmyra. Vi innstilte oss litt på at det var den samme kua som Brullan, unghunden vår på 1.5 år, jagde dagen før, men vi måtte jo opp og inn på losen for å se. Jeg syns det er morsomt å smyge seg inn på en los uansett. Da vi hadde kommet oss ganske så nærme smøyg vi oss opp ei bakkeside. Samtidig så jagde elgen Emil så den kom litt nærmere enn det vi hadde sett for oss. Elgen og Emil kom seg fortere opp på kneika vi hadde tenkt til å stå, så vi måtte stå bak en liten kul å vente. Elgen går litt frem og tilbake og ved siden av kulen vi sto så skjemt jeg geviret på elgen og jeg så med en gang at dette var en okse med det jeg ville si var et ganske så stort gevir. Hjertepumpa begynte å hamre så UTROLIG mye og det var noen sekunder der hvor jeg lurte på hvor jeg skulle gjøre av meg. Før jeg fikk tenkt meg noe mer om, så så jeg geviret og litt av hodet stakk opp over kulen, også rygga den unna igjen. Der tenkte vi at løpet var kjørt og at elgen hadde luktet oss, men losen fortsatte bare. Jeg så geviret komme sakte men sikkert over kulen igjen og denne gangen fortsatte elgen så vi så opp på hele elgen. Jeg hadde Emil i sidesynet og jeg visste at det var sikker bakgrunn bak elgen, så jeg hiver opp børsa og skyter elgen på 5-8meter. Den løp 15m og la seg ned og jeg løp frem og ga den et nakkeskudd også for å være på den sikre siden. Der lå den. En 10-tagger som jeg skøyt i los for min egen hund. Det var en fantastisk opplevelse og en stor drøm som gikk i oppfyllelse!!!




-Amalie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar