Kanotur Atnadalen

Kanotur Atnadalen

tirsdag 13. oktober 2015

Elgjakt I Gjefsåsen



Morgenen den 28 september husker jeg godt. Våkna tidlig og laga til fyr i ovnen som jeg stekte et par brødskiver på. Jeg sa til koie kompisen Jan.’’ Dette er dagen! i dag smell det’’ sa jeg med et smil om munnen. Da jeg hadde fått på meg klea og kommet meg i bilen og kjørt ut på post så tok det ikke lange tiden føre hund karen kunne melde om at han hadde elg på bena og retningen mot min post. Jeg hørte det begynte å knekke i kvister framfor meg. Satt helt stille nede i knestående for best mulig anlegg da elgen skulle komme fram på myrkanten. Elgen kom nærmere og nærmere, men elgen var smart denne gangen og løp inni ei tette som jeg ikke kunne skyte eller se inni. Bannet litt inni meg og satte meg til å vente igjen til hund karen kom innom posten. Da sa han at det var en voksen ku vi hadde på kvota men som strøk over til naboterrenget. Vi dro inn igjen og lagde en bedre lunsj før vi skulle ut på ny dyst.




Drev nr 2 for dagen var da det det skulle skje. Jeg trakk en post som var åpen og fin som dyra hadde lett for å komme beitende utpå. Vi gikk ut på posten og satte oss ned i skråningen og hund karen begynte å gå etter en times tid kom det en elg ut på gruppa til meg den fikk ett vel rettet skudd mot hjerte lunge regionen og måtte bite i gresset for en 180 grains Norma Oryx klokken 13:24. Med en skjelvende hånd tok jeg imot alle gratulasjonene dette var min første elg. Veldig moro da det klaffer og da elgen detter. Men da man har vilt i bakken må det tas vare på. Det er nå jobben begynner! Jeg vommet elgen selv med god instruksjon av Morten. Så var det frem kjøringen av elgen.



 Vi har järnhesten som er en elg trekk som tar seg frem alle steder den er helt rå! Men der elgen lå var det litt vanskelig å komme frem, men det gikk etter hvert det å. På slakte plassen flådde vi elgen og hengte den opp for mørning. Etter det var de en lang pause og en bedre middag.




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar